Skip to main content

Bispebjerg Hospital får 3,5 meter høj skulptur af Christian Lemmerz

KUNST: Christian Lemmerz er nok mest kendt for sine rådnende svinekroppe i glasmontrer på Esbjerg Kunstmuseum i 1994. Men billedkunstneren har lavet mange værker, der ofte tematiserer sygdomstilstande, død og forgængelighed.

I dag, 16. november, indvies hans værk ’Lazarus’ på Bisbebjerg Hospital, og værket fortæller om kroppen som en stærk og samtidig skrøbelig betingelse for livet.

3,5 meter måler den imponerende mandsskikkelse, der for fremtiden vil møde patienter, pårørende og medarbejdere på Bispebjerg Hospital.

Skulpturen er en gave fra Ny Carlsbergfondet.

I 2013, hvor hospitalet fyldte 100 år, donerede fondet en skulptur, og Christian Lemmerz blev udpeget til at udforme værket, som afsløres i dag.

"Jeg er meget begejstret for den flotte gave fra Ny Carlsbergfondet. Skulpturen er en tilføjelse til Bispebjerg Hospitals arkitektur og smukke grønne områder. Christian Lemmerz har med dette værk skrevet sig ind i en lang og spændende tradition for at bruge kunst til glæde og gavn for alle, der kommer på hospitalet," siger Anne Jastrup, hospitalsdirektør for Bispebjerg og Frederiksberg Hospital i en pressemeddelelse.

Christian Lemmerz' skulptur er en fortolkning af den bibelske figur Lazarus, som af Jesus blev genopvækket fra de døde. Skulpturen er inspireret af Thorvaldsens berømte Kristus-figur i Vor Frue Kirke, men den guddommelige figur er i Lemmerz' version skrællet ned, så den fremstår som en af Andreas Vesalius' detaljerede anatomimodeller. Netop denne vekselvirkning mellem det guddommelige og det basalt menneskelige må siges at være Lemmerz' kunstneriske svar på den svære udfordring, der ligger i at skabe kunst til et hospitalsrum:

"Snarere end at gå den traditionelle vej og skabe den genopstandne Lazarus som et smånaivt, entydigt billede på håb, har Christian Lemmerz formået give sin skulptur den kant og den tvetydighed, der gør, at man får trang til at studere den igen og igen. Det er noget fantastisk smukt og rent i, at skulpturen respekterer den ambivalens, vi alle genkender, når vi besøger et hospital," siger bestyrelsesmedlem i Ny Carlsbergfondet og professor i Æstetik og Kultur ved Aarhus Universitet, Morten Kyndrup i en pressemeddelelse.