Kristian Lunds blog
VORE MEDIER: Medicinsk Tidsskrift | Onkologisk Tidsskrift | Hæmatologisk Tidsskrift | Sundhedspolitisk Tidsskrift | MS Tidsskrift | Propatienter
| | | | |
 


Populært slankeprincip skal hjælpe mennesker med prædiabetes

BØGER: I samarbejde med kostvejleder og forfatter bag slankekonceptet Sense, Suzy Wengel, har Diabetesforeningen udgivet en ny bog, der skal støtte mennesker med prædiabetes i at leve sundt og få styr på deres blodsukker.

Bogens anvisninger er lette at gå til, hvilket gør metoden virkningsfuld, vurderer diætist i Diabetesforeningen. 

Hvilke madvarer skal jeg holde mig fra nu, hvor jeg har fået at vide, at jeg er i risiko for at udvikle type 2-diabetes? Det spørgsmål får klinisk diætist i Diabetesforeningen, Lisa Heidi Witt, ofte, når hun er i dialog med de mennesker, som kontakter foreningens telefonrådgivning. Svaret er, at der ikke findes forbudte fødevarer. Det handler ganske enkelt om mængder og hyppighed. I en tid, hvor råd om kost og livsstil florerer alle vegne, kan det enkle budskab dog være svært at formidle.

Men med den nye bog ’Spis dig uden om type 2-diabetes med Sense’, som Diabetesforeningen for nylig har udgivet sammen med den populære kostvejleder og forfatter bag slankekonceptet Sense, Suzy Wengel, håber Lisa Heidi Witt at give mennesker, der har en øget risiko for at udvikle diabetes, et redskab til at bryde sundhed og sund kost ned i overskuelige bidder.

»Sense-princippet er ikke en traditionel slankekur præget af mange restriktioner og en sort/hvid-tilgang til, hvad der er rigtigt og forkert at spise. Med Sense kan du i blive ved med at spise de fødevarer, du hele tiden har spist – det er mængderne, der reguleres på. Det gør metoden let at gå til. Enkeltheden og det faktum, at du ikke behøver omlægge hele dit liv, gør, at metoden for mange har effekt på den lange bane,« siger hun.  

Skåret ind til benet er Sense en række overskuelige principper, der sikrer, at måltiderne sammensættes på en måde, der sikrer mæthed og et stabilt blodsukker. Konceptets ophavskvinde Suzy Wengel betegner ikke Sense som en kur, men som en livsstil og en værktøjskasse, der bidrager til at skabe struktur på måltiderne.

Samspil med behandleren

’Spis dig uden om type 2-diabetes med Sense’ er i udgangspunktet skrevet til mennesker med prædiabetes. Prædiabetes er et forstadie til type 2-diabetes, som er karakteriseret ved forhøjede fasteblodsukkerværdier eller forhøjet glukoseindhold i blodet. Blodsukkerværdierne er imidlertid ikke så høje, at der er tale om type 2-diabetes. 30-40 pct. af dem, der har prædiabetes, udvikler type 2-diabetes i løbet af 3,5 år. Selvom bogen primært henvender sig til mennesker med prædiabetes, kan den også med fordel tages i brug af mennesker, der er diagnosticeret med type 2-diabetes. Her er det dog vigtigt, understreger Lisa Heidi Witt, at der samtidig pågår en dialog med behandleren f.eks. i forhold til justering af evt. medicinsk behandling.

»Hvis du er i medicinsk behandling – hvilket mange er fra dag et – er det vores klare anbefaling, at du taler med din behandler, inden du ændrer din kost markant. Kost har indflydelse på blodsukkerværdierne og falder blodsukkeret, skal den medicinske behandling jo justeres derefter. Et vægttab kan også i sig selv gøre, at det kan være relevant at justere den medicinske behandling,« forklarer Lisa Heidi Witt.

Flere af de case-personer, der optræder i bogen, beretter om, at de med Sense-principperne har opnået store vægttab. Store vægttab er imidlertid ikke det eneste succeskriterium.  

»For mennesker med type 2-diabetes kan selv et lille vægttab have stor betydning for blodsukkeret. Det er ikke altid nødvendigt at sigte efter at tage 20-30 kilo – det kan være en reduktion på få kilo, der gør forskellen. Ja, for nogen kan det være ikke at tage yderligere på i vægt. Det er vigtigt at pointere,« siger Lisa Heidi Witt.

Tryghed i kost-junglen

’Spis dig uden om type 2-diabetes med Sense’ udkom i begyndelsen af januar i år, og er allerede genoptrykt i andet oplag. I sidste uge afholdt Diabetesforeningen et medlems-arrangement med udgangspunkt i bogens indhold, og både fremmødet og spørgelysten var stor, fortæller Lisa Heidi Witt.

»Med sit simple og lettilgængelige koncept har Suzy udviklet en metode, der tiltaler og får folk til at holde ved. Sense er ikke raketvidenskab, men en måde at omsætte de officielle kostråd til praksis. Principperne er lette at implementere – både hjemme og når du står foran buffeten på arbejdet. Du behøver ikke fylde dit køleskab med tonsvis af nye varer, og du skal ikke gå i en stor bue uden om alt det, du har lyst til på buffeten,« siger hun og tilføjer:

»Flere af de fremmødte til arrangementet tilkendegav, at de satte pris på, at Diabetesforeningen havde været inde over tilblivelsen af bogen. For mange kan det være svært at finde rundt i junglen af kost- og livsstilsråd, så foreningens blåstempling af bogen gjorde dem trygge, sagde de.«

Lisa Heidi Witt understreger, at Sense-principperne er brugbare for mange, men at det ikke er ensbetydende med, at Sense er den rette tilgang at følge for alle med type 2-diabetes. I en konsensusrapport konkluderedes det således for nylig, at der ikke findes en ’one-size-fits-all’-kostmodel.

’Spis dig uden om type 2-diabetes’ er blevet til i et samarbejde mellem Suzy Wengel og Diabetesforeningens diætister. Sense-princippet danner ramme om bogens anbefalinger, mens Diabetesforeningen har sikret, at indholdet samtidig læner sig op ad de officielle kostråd ud fra hvilke, foreningens diætister rådgiver. Bogens opskrifter og valg af råvarer er således baseret på de officielle kostråd.

Hvad går Sense-princippet ud på?

Sense er et slankeprincip udviklet af kostvejleder Suzy Wengel. Sense er en værktøjskasse, der hjælper til at skabe struktur på måltiderne og et stabilt blodsukker dagen igennem. De to vigtigste redskaber i Sense-værktøjskassen er spisekassebegrebetog håndfuldsmetoden, som sikrer, at måltidet får den rette størrelse.

Spisekassebegrebet er et mentalt begreb: Kassen åbnes ved sult og lukkes ved mæthed. Håndfuldsmetoden anvender håndstørrelse til at afgøre, hvor meget kroppen har brug for af forskellige madvarer. En spisekasse indeholder tre til fire håndfulde mad og én til tre spiseskefulde fedtstof.

Sense adskiller sig fra andre slankeprincipper ved, at madafvejning og det at tælle kalorier ikke er en del af vægttabsstrategien.