Kristian Lunds blog
VORE MEDIER: Medicinsk Tidsskrift | Onkologisk Tidsskrift | Hæmatologisk Tidsskrift | Sundhedspolitisk Tidsskrift | MS Tidsskrift | Propatienter
| | | | |
 
Branding Celgene


De officielle kostråd gør det nærmest umuligt at komme ud af diabetes 2

BØGER: Forfatteren af en ny bog om at blive fri for sin diabetes 2 sygdom retter kritik af de officielle kostråd til diabetikere, som hun mener fastholder patienter i deres diabetessygdom.

Hun anbefaler, at patienter sammen med lægen vælger behandlingsstrategi og behandlingsmål. Og da de internationale diabetesforeninger, ADA og EASD, nu anbefaler en bredere vifte af kosttyper til mennesker med diabetes 2, opfordrer bogens forfatter, Anette Sams, nu til, at de danske råd til diabetikere derfor nuanceres, så de bliver ’i tråd med den biologiske viden, vi har i dag’.

”De officielle kostråd gør det nærmest umuligt at komme ud af diabetes 2, eftersom rådene om at spise fem-seks gange om dagen for at holde blodsukkeret stabilt samt anbefalinger af mange raffinerede kulhydrater, reelt vedligeholder sygdomsprocesserne i diabetes 2," siger Anette Sams i forbindelse med udgivelsen af hendes nye bog ’Ud af Diabetes 2’.

”Dogmet om, at du skal spise mange små måltider gennem dagen for at holde blodsukkeret stabilt, er derfor et råd, der virker nogenlunde sammen med medicin, men reelt vedligeholder sygdomsprocesserne i diabetes 2”, lyder kritikken fra Sams.

Anette Sams er tidligere diabetesforsker, forandringsleder og director i Novo Nordisk A/S og er lige nu tilknyttet en forskningsenhed på Rigshospitalet efter at have sagt sit job op på Novo Nordisk i et forsøg på at hjælpe patienter til at få en større forståelse for deres biologi og dermed forhåbentlig kunne træffe valg mellem flere behandlingsstrategier.

"Det offentlige sundhedssystem løfter en kæmpe opgave i forhold til behandling af type 2 diabetes. Patienter får fremragende behandling, medicin og rådgivning. Men behandlinger og rådgivning er baseret på, hvad der har den bedste effekt på gennemsnitspatienten og hvad der kan løfte sundhed hos alle. Men den enkelte patient er ikke gennemsnitlig, og mange diabetes 2 patienter vil kunne normalisere deres blodsukker ned under diagnosekriteriet med 2 alternative rådgivningstilbud: Vil du leve bedst muligt med små justeringer af en normal kost og med medicin – eller har du overskud til at prøve, om du kan blive symptomfri igennem en livsstil, hvor du skal se anderledes på mad. Mange forskellige livsstile har i øvrigt vist sig effektive." 

Ifølge ’Ud af diabetes 2’ vil op til 80 procent af de danske diabetes 2 patienter kunne blive stort set medicin- eller symptomfrie, hvis de følger bogens råd, som også handler om blandt andet motion, små fysiske øvelser i hverdagen, søvnvaner og altså ikke mindst til kosten, hvor det gode råd er at holde sig fra de raffinerede kulhydrater til fordel for en kost rig på grøntsager og andre uforarbejdede fødevarer fra dyre-og planteriget.

”Det er vigtigt at understrege, at det er den nye biologiske viden, der knytter meningen med disse forskellige tiltag sammen”, lyder visionerne fra Sams, der uddyber:

”Jeg er godt klar over at ikke alle kan overholde den her form for kost- og livsstilsforandring i længden for på den måde arbejde sig ud af sygdommen. Og at sygdommen for denne gruppe vil være kronisk. Men det ændrer ikke ved, at nogle patienter godt kan og vil, og de skal ikke snydes for valget og derved fratages muligheden for at gøre en masse selv. Og det er min erfaring, at der er rigtig mange, som godt kan magte det, hvis de blot får informationerne. Også selv om de ikke nødvendigvist er højtuddannede, og hvad vi normalt opfatter som værende de ressourcestærke,” siger Anette Sams.

Men påstanden om, at man kan arbejde sig ud af sin diabetes 2 og gøre den til en ikke-kronisk sygdom, møder ikke altid støtte i det faglige miljø omkring diabetes, hvor kritik fra blandt andet professor, overlæge Marit Elka går på, at hele tankegangen om at tage ansvar for egen sundhed skaber unødig skyld og skam og dårlig samvittighed hos diabetespatienter. En kritik som Anette Sams dog afviser:

”Jeg mener bestemt ikke, at jeg påfører mennesker skyld, skam og forvirring eller stigmatiserer diabetespatienter, når jeg bruger min faglighed til at fortælle, hvordan man kan undgå diabetes 2 eller måske ligefrem lægge symptomer og medicin bag sig, hvis man f.eks. følger kost- og motionsråd i min nye bog. Jeg giver supplerende viden til de, der kan og vil. ”

Og denne vidensdeling, eksisterer ikke i de offentlige tilbud i dag til diabetes 2 patienter ifølge Anette Sams:

”Jeg må indrømme, at jeg hverken forstår den manglende tiltro til danske patienters kompetencer, eller hvorfor diabetespatienter ikke må få valget mellem selv at gøre noget og være kronisk syge resten af deres liv. Jeg stigmatiserer hverken dem, der prøver at arbejde sig ud af deres diabetes, men alligevel falder tilbage i en usund livsstil, eller dem, der ikke har lyst eller overskud til at prøve vejen ud. Jeg mener blot, at de der har lyst, overskud og biologisk mulighed skal have chancen for at arbejde sig ud af sygdommen med den viden, de behøver,” erklærer Anette Sams og fortsætter:

’’Efter min mening er der snarere tale om, at vi stigmatiserer alle type 2 diabetikere, når vi hårdnakket fastholder, at type 2 diabetes altid er kronisk, og noget man bare må ’affinde sig med’. Det er fuldstændigt uacceptabelt, at en dansker, der kan og vil lægge sin diagnose bag sig, ikke har mulighed for at få den viden og de færdigheder, der gør det muligt at forsøge og en viden som videnskaben i stigende grad understøtter, nemlig at det for de fleste er muligt at spise sig fra behandlingskrævende diabetes 2 symptomer. ”

Hovedprincipper bag Anette Sams’s metode

  • 3 SOLIDE HOVEDMÅLTIDER gør dig i stand til at adskille ’lagring’ og ’forbrug fra lagrene’. De solide hovedmåltider forbedrer din insulinfølsomhed, så overskydende sukker, der ankommer i blodet efter et måltid, hurtigt lagres i muskler og lever. Derved undgår du, at overskydende sukker i blodet gør skade i blodbanen og forstyrrer din appetit. Når du forbrænder fedt mellem måltiderne, danner kroppens celler nogle stoffer, der virker som modgift mod det høje blodsukker og samtidig regulerer din appetit.
  • 3 GANGE PULSSNACKS, (som er en bevægelsesøvelse) OM DAGEN gør dig i stand til at styrke kroppens evne til at hente energi på lagrene mellem måltiderne. Samtidig styrker og vedligeholder pulssnacks kredsløbets funktioner.
  • 1 GANG TRÆNING OM DAGEN gør dig i stand til at øge musklernes evne til effektivt at fjerne overskydende sukker fra blodet og brænde flere kalorier. Samtidig trimmes dit immunsystem, din forbrænding og din appetit.
  • 7-9 TIMERS SØVN sikrer restitution og reparation af de småskader, som blandt andet blodsukkerudsving har forårsaget i kroppen.
  • TIMINGEN AF MÅLTIDER OG TRÆNING gør, at du får den energi og næring, du har brug for, og at du samtidig har kortest mulige perioder med overskydende sukker i blodet.
  • OMTANKEN FOR DET LAVE BLODSUKKER får en helt ny logik ind på rygraden, så du bliver i stand til at nyde dine måltider, ligesom biologien tager sig af de ekstra kilo på kroppen. 

 

  • Ud af diabetes 2
  • Anette Sams og Thomas Rode Andersen
  • Gyldendals forlag
  • Pris: 269 kr.