Kristian Lunds blog
VORE MEDIER: Medicinsk Tidsskrift | Onkologisk Tidsskrift | Hæmatologisk Tidsskrift | Sundhedspolitisk Tidsskrift | MS Tidsskrift | Propatienter
| | | | |
 
Branding Celgene


Læger fascinerede over madens betydning for vores sundhed

BØGER: Drop den hvide og bløde mad og skift den ud med grønne og grove måltider, og der kan vanke et sundt blodtryk forude, skriver to læger i en ny bog med en blodtryksvenlig kur, diæt og madopskrifter.

Forfatterne tager nok munden lige lovlig fuld i bogen visse steder, men der er al mulig grund til at tro på, at kuren virker på blodtrykket.

Følger man rådgivningen fra de to læger Jerk W. Langer og Jens Linnet i blot to uger, så falder et for højt blodtryk fluks, og forbedringerne holder sig angiveligt så længe, at man spiser, som de to læger anbefaler. Selv hos de forsøgspersoner, hvis blodtryk før forsøget kun lå lige på grænsen til at være forhøjet, virker kuren blodtryksnedsættende. En nedsættelse, som er kontrollerbar ved måling af blodtrykket. 

Det står der i hvert fald i deres nye bog ’Sundt blodtryk på 14 dage’, som er Langers og Linnets dansk-nordiske variant af den kendte og anerkendte amerikanske forsknings- og evidensbaserede diæt mod for højt blodtryk, DASH-diæten (Dietary Approaches to Stop Hypertension).

Om den justerede kostplan skriver de to:

”Vi har finjusteret den klassiske blodtrykskost efter den nyeste ernæringsmæssige viden for at gøre den endnu mere antiinflammatorisk, endnu mere blodsukkerstabiliserende og endnu bedre til at optimere den vigtige tarmflora. Alle punkter har meget stor betydning for at holde blodtrykket på plads og for at forebygge de komplikationer, som forhøjet blodtryk ellers kan have.”.

Sundt blodtryk på 14 dage rammer lige ned i det faktum, at hver femte voksne dansker har forhøjet blodtryk, og at godt en million danskere er i behandling med blodtrykssænkende mediciner, som nok kan sænke risikoen for blodpropper, men som også kan have en række bivirkninger som for eksempel kvalme, svimmelhed, dehydrering, forstoppelse eller diarré, træthed og impotens – og for nogle få også ligefrem være en risikofaktor for hudkræft ifølge den nyeste forskning.

Om de potentielle bivirkninger ved mediciner, som nogle patienter er nødt til at tage fem forskellige præparate af, forklarer forfatterne:

”For os læger kan det derfor være svært at afgøre, om vi i virkeligheden skader patienten mere, end vi gavner, når vi udskriver en recept. Heldigvis findes der en anden løsning, nemlig målrettet at spise madvarer, der på nærmest magisk vis kan sænke blodtrykket uden alle de kedelige bivirkninger. Sammen med et lille vægttab og motion kan kosten give en effekt på blodtrykket, som svarer til mindst to blodtrykssænkende lægemidler.”

Og udover et lavere blodtryk vifter bogen også sine læsere om næsen med en stribe andre gyldne løfter om forbedret livskvalitet og styrket sundhed. Blandt andet i form af: ’Vægttab uden at være på slankekur. Mindre farligt mavefedt. Mindre inflammation i kroppen. Lavere risiko for hjertesvigt. Lavere risiko for hjerneblødning. Stabil mæthed dagen lang pga. et mere stabilt blodsukker. Lavere risiko for type 2-diabetes. Et sundere kolesteroltal. Beskyttelse mod flere typer kræft. Bedre fordøjelse. Mere energi og overskud. Bedre søvn. Bedre hukommelse og lavere risiko for demens. Lavere risiko for svækkelse af nyrer og øjne.’

Selv om forfatterne nok med en vis ret kan bebrejdes for at tage munden lige lovlig fuld, når de lover beskyttelse mod for eksempel cancer og demens, bare fordi man lige pludselig skifter madvaner, så er der al mulig grund til at tro på, at DASH-kuren og dens nordiske variant kan sænke blodtrykket og afhjælpe mange af de nævnte livsstilsbetingede symptomer og lidelser. Hvorfor bogen kan være den helt rigtige på det helt rigtige tidspunkt. 

Men en afgørende forudsætning for, at man kan opnå blodtrykskostens forbedringer af sit helbred, er, at man er villig til at hoppe på grøntsagsvognen, for grøntsager udgør nemlig typisk størstedelen af bogens måltider. Suppleret med fisk, havføde, fuldkorn, kostfibre, bælgfrugter, frugt, bær, magre oste- og mælkeprodukter, gode olier samt noget magert kød og mørk chokolade i ny og næ. Sukker, hvidt brød og industrielt forarbejde dressinger, salater og slagtervarer, fed, salt og sød fastfood, krølfedt, for store mængder alkohol, søde drikke og Stryhns leverpostejer er således sat i skammekrogen, hvilket nok vil være svært for mange at overholde i det omfang, som kuren lægger op til, at man skal, hvis man skal gøre sig ønsker om at kunne gøre medicin overflødig.

Ifølge Langer og Linnet handler kuren dog ikke kun om at undgå visse fødevarer, men nok så meget også om at vælge en kost rig på særlige næringsstoffer - som for eksempel naturlig nitrat, kalium, magnesium og calcium.

”Formentlig er der tale om mange bække små. Alle de gode næringsstoffer i "sundt blodtryk på 14 dage" samarbejder om at sænke blodtrykket, hvorved den samlede effekt bliver større end summen af de enkelte. Bl.a. har den nyeste forskning afsløret, at en række grøntsager og frugter indeholder stoffer, der med naturens egne midler gavner blodtrykket næsten på samme måde som blodtryksmedicin, forklarer forfatterne, der skriver, at de er ’fascinerede af, hvad helt naturlige madvarer kan udrette i den menneskelige krop, og hvor mange frygtede sygdomme de kan afværge, dæmpe eller kurere”, skriver forfatterne, som selv er en kende forbavsede over, hvor vigtig vores mad er for vores sundhed:

”Vi forbløffes til stadighed over nye opdagelser, der understreger vigtigheden af at spise bl.a. grøntsager, bær, fede fisk og fuldkorn, og ikke mindst, hvis man har forhøjet blodtryk. Forhøjet blodtryk hedder også ”den stille dræber”, og det er ikke et udtryk, hysteriske læger har fundet på for at skræmme livet af deres patienter. Blodtryksforhøjelse er nemt at ignorere, fordi man kan gå med det i årevis uden at mærke noget som helst. Men lader du stå til, kan tilstanden få fatale konsekvenser,” advarer Langer og Linnet, der har kreeret en række opskrifter til alle døgnets måltider. Retter, som de håber læserne vil tage til sig – krølfedt eller ej - for at få styr på det forhøjede blodtryk, som så mange har, men som så ofte ikke rigtig kan forklares:

”Formentlig er der tale om, at blodtrykket reagerer uhensigtsmæssigt på faktorer i din levevis, men om det er for meget salt, mangel på kostfibre, stress eller noget helt fjerde, der trigger det, kan være meget svært at afgøre. Derfor gælder det grundlæggende om at skyde med spredehagl og justere levevisen på alle de områder, hvor vi ved, at der kan være en forbindelse med blodtrykket. Derimod er du selv herre over, om du vil leve blodtryksfornuftigt. Vi anbefaler det stærkt, uanset om blodtrykket er normalt, let forhøjet eller meget højt. Gevinsten er enorm, og bivirkninger er der ingen af. Blodtryksvenlig kost og levevis har kun positive effekter,” lyder formaningerne fra de to læger Jerk W. Langer og Jens Linnet i bogen.

Bogens rådgivning burde have interesse for såvel praktiserende læger som deres patienter med forhøjet blodtryk. Ikke mindst fordi medicinering kan være bivirkningstungt, men også fordi det er så nemt at måle, om kuren med sine nordiske justeringer af DASH-diæten nu også virker på den enkelte patient.

  • Sundt blodtryk på 14 dage
  • Jerk W. Langer og Jens Linnet
  • Politikens Forlag
  • Pris: 214 kroner