Kristian Lunds blog
VORE MEDIER: Medicinsk Tidsskrift | Onkologisk Tidsskrift | Hæmatologisk Tidsskrift | Sundhedspolitisk Tidsskrift | MS Tidsskrift | Propatienter
| | | | |
 
Branding Celgene


Forførende svigt af smertepatienter

BØGER: Er du stresset, træt eller plaget af smerter, så bevæg dig 10-15 minutter 4 gange om ugen og få nogle nye sunde vaner, og du er god som ny. Nogenlunde sådan lyder løfterne fra personlig træner og Youtube-star Anna Bogdanovas i en ny bog om smerter, stress og træthed, ’Smertefri’.

Ifølge Anna Bogdanova er træthed, stress og smerter tegn på, at man har været stærk alt for længe og har overtræk på sin krops bankkonto. Der er givet for meget ud og kommet for lidt sundt og godt ind. Og skal man have det bedre, skal kroppen tilbage i balance og overskud. Og det skal ske nænsomt og forsigtigt og i kraft af gode vaner.

”Det er nemlig ikke hård kamp, der er brug for, men nænsom genopbygning, der udvider hjernens overblik og sætter ind på kropskontoen. Du har brug for præcise øvelser, der genopretter hjernens styresystemer og små nye gode vaner, der bygger dig op. Træner og arbejder man for meget, sover og spiser for lidt eller stresser, lukker bankrådgiveren nemlig hjernen, for kassen, da hjernen så frygter, at den ikke kan beholde overblikket over kroppens indtægter og udgifter. Står det på for længe, går du ind i en negativ spiral," mener Bogdanova og advarer yderligere:

”At være aktiv forbindes med længere levetid, øget velvære og social prestige. Fysisk aktivitet indgår desuden i behandlingen af en lang række kroniske lidelser, herunder også smerte. Men (næsten) alle, der har forsøgt sig med fysisk aktivitet for at opnå ovenstående, har oplevet, at de måtte give op, fordi lysten faldt, eller kroppen gjorde modstand,” skriver hun, der forklarer hjernens rolle for smerter og stress således:

”Når hjernen bliver bekymret, tilbageholder den ressourcer til basal overlevelse og begrænser eller beskytter gennem blandt andet smerte og træthed, når du nærmer dig minus. Jo færre penge på kontoen, jo hårdere prioriterer hjernen de tilbageblevne ressourcer. Fordøjelse og genopbygning går på standby. Det samme gør indlæring og kreative processer. Overtrækket kan komme af for lidt søvn, for hård træning, for meget arbejde eller måske tyngende konflikter eller kriser. Står overtrækket på længe, får du det rigtig skidt. Du bliver træt, får ondt, føler dig presset, og energien forsvinder,” erklærer Bogdanova om sine noget hjemmesnoede forklaringsmodeller for smertetilstande og kroppens reaktioner under belastninger.

Men ifølge ’Smertefri’ kan alle disse lidelser forsvinde og kroppen restituere sine styresystemer, bare man husker, at man skal bygge op, før man forsøger at bygge om. Helt på samme måde som hvis kroppen var økonomi.

”Målet er at få kroppen ud af stress og overtræk og ind i genopbygning og overskud. Du lærer at dæmpe smerter og stress og opbygge ressourcer. Med programmet på 12 uger kommer du i overskud igen,” lover forfatteren, der har udformet en række test, som man skal udfylde, inden man går i gang med sit eget mere eller mindre individuelle træningsprogram til justering af bevægelser, hvile, næring og tanker frem til en positiv spiral af fysisk og psykisk overskud samt altså ikke at forglemme færre smerter.

Det skorter ikke på løfter til de smerteplagede i ’Smertefri’, og selv om bogen da også indeholder mange snusfornuftige, effektivt kommunikerede betragtninger over vigtigheden i gode sove-, spise- og motionsvaner, så er bogens hele omdrejningspunkt nemlig påstanden om, at læseren på ved en times samlet øvelser i 12 uger kan fikse sig selv for smerter med bogen i hånden straks betydeligt mindre troværdig.

For det første så råber øvelserne, som nok er forholdsvist fredsommelige, men alligevel ikke særligt nemme, nemlig på behov for professionel coaching, hvis de skal udføres rigtigt og således have chancen for at vise deres potentielle værd. Hertil kommer at, man kan blive helt træt bare af at læse om øvelsernes mange finurligheder, og at tanken om at skulle tage sig sammen til også gøre dem er decideret udmattende. Også selv om man ikke behøver at udføre dem alle. Men måske det er her, at en empatisk og dybt inspirerende personlig træner kan gøre en forskel. 

Og for det andet har bogen i sin titel ’Smertefri’ nok taget munden lige lovlig fuld. De fysiske øvelser og nye gode vaner kan formentligt, hvis man ellers orker at gennemføre sit program, gøre godt for de trætte, stressede med spændinger og deraf følgende murren og mere eller mindre diffuse smerter.

Men at tro på, at bogen for alvor kan udgøre et alternativ for de mange tusinde smertepatienter, der i dag i forsøg på at blive smertefrie er nødt til at tage de vanedannende og bivirkningstunge opioider mod deres dagligt invaliderende smerter, er svært for ikke at sige umuligt. Og man forledes nemt til tanker om, at forfatteren i forhold til smertepatienter er kommet ud på et temmelig meget dybere vand end, hvor hun ellers har færdedes med sine tidligere bøger om form, figur og slankediæter. At forsøge at lokke smertepatienter ind i folden med løfter om, at nogle kvarters fysiske øvelser og et par håndfulde alment fornuftige sundhedsanvisninger kan udvirke mirakuløse forbedringer, får bogens titel til mest af alt at lugte af et forførende svigt overfor de mange hårdt ramte danske smertepatienter.

Men som sagt rummer ’Smertefri’ også gode hverdagsfiduser til bedre administrering af energierne, som for eksempel i forhold til mobilbrug:

”Du trækker mange små veksler, når du hele tiden tjekker mail eller Facebook. Det gør du også, når du afbryder eller dropper et måltid eller et toiletbesøg eller holder mange bolde i luften på samme tid. De mange små stressorer, transaktioner og skift trækker uforholdsmæssigt mange ressourcer og gebyrer. Du kan ende i overtræk, alene fordi du ’sløser’ med ressourcerne og bruger dem til små, uvæsentlige ting. Du kan hænge fast i det handlingsbaserede sympatikus, når du behøver hvile, eller i det tilbagelænede parasympatikus, når du gerne vil yde,” lyder en af advarslerne i bogen, som burde have haft en anden og mindre lovende titel.

12 råd om bedre vaner

  1. Bedre søvn
  2. Flere pauser
  3. Kærlig omsorg
  4. Styr på triggere
  5. Mere støtte
  6. Mere vand
  7. Regelmæssigemåltider
  8. Mæthed efter måltider
  9. Mere næring
  10. Mere hverdagsbevægelse
  11. Mere varieret bevægelse
  12. Bevægelse med ny intensitet 

Smertefri kan købes hos Saxo.dk og koster 239,95 kroner