Skip to main content

Arbejdskulturen på Riget som teater

Millioner er i årenes løb blevet kanaliseret ind på private konti, og én overlæge står alene tiltalt for groft underslæb for over 2,8 mio. kroner.

Hvordan kunne det ske? Visner ens selvjustits og mådehold, når man dagligt redder liv?

Disse spørgsmål stiller forestillingen ’Under gud, over loven’, der fra teatrets side kaldes en mørk komedie om grænseløse læger.

Scenen er sat:

En hjerteoperation er i gang. Et liv bliver reddet. Det er hverdag for hjertekirurgerne på Rigshospitalet. Som en anden Gud har de magt over liv og død.

Forestillingen er frit inspireret af skandalen om overlægers misbrug af forskningsmidler på Rigshospitalet - forskningsmidler der blev brugt på Michelin-middage, badeferier med familien, kunst til hjemmet, laksefiskeri i Norge og Rolex-ure.

“Overlægeprofessorerne var kongerne, der bestemte alt. De var lige under Gud og over loven. De kunne gøre, hvad de ville. Der var ingen grænser, og ingen greb ind.”

Sådan udtalte en anonym kilde med stor indsigt i forholdene på Rigshospitalet sig til Jyllands-Posten, da avisens journalist Morten Pihl tilbage i 2013 begyndte at optrævle overlægers brug af forskningsmidler til private og ekstravagante formål.

I september 2016 vender Von Baden tilbage til Teatret Svalegangen med den mørke komedie ’Under gud, over loven’. Forestillingen handler ikke om selve afsløringen men om den ­skødesløse kultur blandt fremtrædende hjertelæger på Riget, og hvad der sker, når kulturen krakelerer. Det er en rejse fra ­almagt til afmagt — fra lukrative tag selv-borde til paranoia og fortørnelse.

“Overlægeprofessorerne var kongerne, der bestemte alt. De var lige under Gud og over loven. De kunne gøre, hvad de ville. Der var ingen grænser, og ingen greb ind.”

Sådan udtalte en anonym kilde med stor indsigt i forholdene på Rigshospitalet sig til Jyllands-Posten, da journalist Morten Pihl begyndte at optrevle overlægers brug af forskningsmidler til private og ekstravagante formål. På baggrund af artikelserien "Lægernes store tag selv-bord" modtog Morten Pihl i 2014 Cavling-prisen.

"Det er voldsomt dramatisk, når man på en dansk institution snyder så groft uden at synes, at der er noget galt i det. Det dilemma fungerer fantastisk godt på scenen," har instruktør Morten Lundgaard udtalt til Jyllands-Posten.

"Under gud, over loven" får premiere på Svalegangen i Aarhus 1. september. Siden på Teater Grob i København.

Forestillingen er skrevet af Lars Husum og instrueret af Morten Lundgaard. Medvirkende er Charlotte Trier, Henrik Vestergaard og Frederik Meldal Nørgaard.